Lišák.cz

Navigace: Lišák.cz » Relax a zábava » Tip na výlet - Stádlecký řetězový most

Tip na výlet - Stádlecký řetězový most

Při toulkách po jižních čechách jsem narazil na pěknou technickou památku - Stádlecký řetězový most. Zajímavostí je, že se kvůli Orlické přehradě musel rozebrat a přemístit na jiné vhodné místo. Most se nachází přibližně 15Km jiho-západně od Tábora. V obci Stádlec je také tvrz přestavěná na zámek, ve které žil až do své smrti český vynálezce Ing. Fr. Křižík.


Jeden z posledních řetězových mostů byl postaven v letech 1847-48 Vojtěchem Lannou podle návrhu Ing. Bedřicha Schnircha. Přemosťoval Vltavu u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče; v té době bylo nejbližší přemostění Vltavy v Týně nad Vltavou a v Praze. Pro svou historickou hodnotu byl v roce 1959 zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek.

Ilustrace - stádlecký řetězový most

Most v Podolsku sloužil do roku 1960, kdy bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a přenesení na jiné vhodné místo. Důvodem bylo plánované zatopení vodou z nádrže Orlíka a to, že nad ním stál již nový železobetonový most z roku 1940.

Při demontáži mostu byla nalezena schránka, která obsahovala dobové dokumenty. Jednotlivé kamenné bloky byly označeny bílými číslicemi arabskými a červenými číslicemi římskými. Pro budoucí výstavbu bylo uloženo 2000 kusů žulových kvádrů a 1100 kusů konzervovaných železných částí mostní konstrukce.

Stádlecký řetězový mostNosnou konstrukci mostu tvoří 4 řetězy uspořádané do dvou dvojic. Řetězy jsou uloženy na dvou kamenných pylonech o půdorysném rozměru 4 x 9 m a výšce nad vozovkou 10m a jsou kotveny do čepů uchycených do železných desek v kotevních blocích. Vlastní dřevěná mostovka je nesena závěsy spuštěnými z čepů nosných řetězů.

Pro nové umístění mostu bylo vybráno údolí řeky Lužnice u obce Stádlec na silnici 3.třídy do Dobřejovic. Dopravu zde před postavením mostu obstarával brod a přívoz. Výstavba byla zahájena v roce 1971 a ukončena v roce 1974, most byl zprovozněn v roce 1975. Z celkové váhy železných částí 102t bylo 14t poškozeno a muselo být nahrazeno kopiemi. Přemístění mostu bylo velice náročné a v evropském srovnání bylo unikátní. Vzhledem k mimořádnému významu byl most v roce 1989 prohlášen národní kulturní památkou. S omezeným dovoleným zatížením slouží veřejnosti dosud.

Technické údaje o Stádleckém mostě

  • Celková délka mostu: 147,16m
  • Světlá délka přemostění: 86,26m
  • Šířka mostu: 6,8m
  • Šířka průjezdného profilu: 3,82m
  • Dovolené zatížení mostu: 1,5t
  • Doprava je omezena na osobní vozidla s max. šířkou 2 m.

Autorem textu nejsem já, ale byl převzat z informační tabule u mostu: Grafické zpracování a výroba f. Urbania s.r.o. v roce 2008.

Bohužel zklamala technika - vlastně baterky, tak mám pouze tuto fotografii a informační tabuli s textem :-( Nicméně, pokud budete v okolí Tábora, určitě se zastavte. Lišák

Uložit či sdílet článek na: Sdílet Delicious Bookmark this on Delicious TopČlánky.cz pošli na vybrali.sme.sk

Vydáno: 16.10.2008, v rubrice: Relax a zábava, autor: Jaroslav Liška, diskuze: bez příspěvku


Další články z rubriky: Relax a zábava
Pexeso
Tip na výlet - ZOO Ústí nad Labem
Tuxpaint - malování pro děti
Bobři ve Velvarech
Jsem kreativní, mám dům a plachetnici zadarmo


Lisak.cz| © 2000-2024 Jaroslav Liška | Servis výpočetní techniky | Služby | Kontakt |
Partneři: Fitness, Golf-vozik.cz, Sportobchod.eu, SQK.cz, Úklidový servis,
Diagnostika - poradenství - psychoterapie, Praha,
::: ONEbit.cz ::: Webhosting, který Vám sedne :::